- تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۵ - ۱۰:۵۳
- کد خبر : 2393 چاپ خبر
خلیج فارس و دریای عمان، باتلاق ترامپ و رفقا
خلیج فارس و دریای عمان، باتلاق ترامپ و رفقا
بنابر آمار موجود از مالکیت کشتیهای عبوری از تنگه هرمز، ترامپ با محاصره دریایی بنادر ایران و توقیف کشتیهای پرداختکننده عوارض عبوری از تنگه هرمز، بیش از آن که کشورمان را در تنگنا قرار بدهد، متحدان آمریکا را در گوشه رینگ قرار میدهد. سنتکام در بیانیه اخیر خود اعلام کرد که از روز ۱۳ آوریل
بنابر آمار موجود از مالکیت کشتیهای عبوری از تنگه هرمز، ترامپ با محاصره دریایی بنادر ایران و توقیف کشتیهای پرداختکننده عوارض عبوری از تنگه هرمز، بیش از آن که کشورمان را در تنگنا قرار بدهد، متحدان آمریکا را در گوشه رینگ قرار میدهد.
سنتکام در بیانیه اخیر خود اعلام کرد که از روز ۱۳ آوریل ساعت ۱۰ صبح به وقت شرق آمریکا (عصر امروز، 24 فروردین)، محاصره تمام ترددهای دریایی ورودی و خروجی به بنادر ایران را آغاز خواهد کرد که در پاسخ به کنترل هوشمند تنگه هرمز توسط ایران میباشد.همچنین آمریکا کشتیهایی که از پرداخت عوارض به ایران برای عبور از تنگه هرمز تبعیت میکنند، را به توقیف تهدید کرده است.حالا با این شرایط برای کشتیهای عبوری از تنگه هرمز چندین حالت پیش میآید:اول آن که کشتی موردنظر متعلق به کشور متحد یا دوست آمریکاست که با این دستور هم باید به ما عوارض پرداخت کنند و هم توسط آمریکا توقیف میشود.دوم این که ممکن است متعلق به کشورهای متخاصم یا رقیب با آمریکا مثل چین یا روسیه باشد که بعید است آمریکا بخواهد خود را با اقدام متقابل آنکشور در آبهای بینالمللی مجازات کند و سطح تنش خود را در وضعیت فعلی افزایش دهد.حالت سوم اینکه کشتی ممکن است متعلق به کشور متحد و دوست ایران باشد که طبیعتا از آن کشتی عوارض نمیگیریم و بنابراین آمریکا هم آن را توقیف نمیکند، چون ترامپ فقط دستور توقیف را برای کشتیهای پرداخت کننده عوارض صادر کرده است.
با بررسی صاحبان کشتیهای عبوری از بهار سال میلادی 2025، مشخص میشود که عمده کشتیهای عبوری (حدود 85 درصد) مربوط به کشورهای همجهت و شریک آمریکا از جمله یونان، ژاپن، امارات، هند، قطر، آلمان، انگلیس و سنگاپور است.از طرفی، 16 درصد کشتیها (1042 کشتی چینی و 176 کشتی ایرانی) مریوط کشورهای دوست یا همراستای ایران بودهاند.بی دلیل نیست که یک سناتور آمریکایی مارک وانر اقدام دولت ترامپ مبنی محاصره دریایی را حماقت خوانده و معتقد است که این موضوع باعث جهش قیمت نفت شده و زندگی آمریکاییها را سختتر از هر زمان دیگری خواهد کرد.گفتنی است ایران دارای 15 کشور همسایه و بیش از 15 هزار کیلومتر خطوط ریلی با شبکه حملونقل جادهای قدرتمند است که میتواند کالاهای وارداتی و صادراتی خود را به صورت زمینی و به دور از تنش بنادر جنوبی انجام خواهد داد.بسیاری از تحلیلگران نفتی اقدام جدید سنتکام را شلیک به پای آمریکا معرفی کردهاند.
منبع خبرگزاری فارس
لینک کوتاه
برچسب ها
ناموجود
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0