- تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۵ - ۱۱:۰۲
- کد خبر : 2734 چاپ خبر
امارات از یک سازمان نفتی دیگر هم خارج شد
امارات از یک سازمان نفتی دیگر هم خارج شد
بعد از خروج امارات از اوپک و اوپک پلاس، این کشور از یک سازمان نفتی دیگر نیز خارج شد. در تازهترین نشانه از واگرایی سیاسی و اقتصادی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در بحبوحه جنگ منطقهای، امارات متحده عربی روز یکشنبه (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۵) از سازمان کشورهای عربی صادرکننده نفت (اواپک) خارج شد. این سومین
بعد از خروج امارات از اوپک و اوپک پلاس، این کشور از یک سازمان نفتی دیگر نیز خارج شد.
در تازهترین نشانه از واگرایی سیاسی و اقتصادی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در بحبوحه جنگ منطقهای، امارات متحده عربی روز یکشنبه (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۵) از سازمان کشورهای عربی صادرکننده نفت (اواپک) خارج شد. این سومین خروج پیاپی ابوظبی از نهادهای نفتی جمعی در کمتر از یک هفته، در شرایطی رقم میخورد که این اقدام را میتوان حلقهای از زنجیره تلاش این کشور برای فاصله گرفتن از هرگونه چارچوب جمعی عربی و منطقهای تفسیر کرد. دبیرخانه کل اواپک تأیید کرده که نامهای از سهیل محمد المزروعی، وزیر انرژی و زیرساخت امارات، به خلیفه رجب عبدالصادق، وزیر نفت لیبی و رئیس دور کنونی شورای وزیران اواپک، دریافت کرده است که در آن تصمیم ابوظبی برای خروج از این سازمان از اول ماه مه ۲۰۲۶ اعلام شده است.
اگرچه اواپک در بیانیهای به نقش امارات در دوره عضویت این کشور اشاره کرده، اما آنچه در این میان بیش از هر چیز جلب توجه میکند، همزمانی این خروج با تشدید تنشهای نظامی در منطقه و نقش مستقیم امارات در حمایت از آمریکاست.منابع آگاه معتقدند خروج از تشکیلات عربی اواپک، ماهیتی فراتر از یک اقدام فنی اقتصادی داشته و بیانگر تمایل ابوظبی برای اتخاذ سیاستهای نفتی مستقل و بعضاً تقابلی با نظم سنتی منطقه است.اواپک چیست و چه کشورهایی در آن عضو هستند؟سازمان کشورهای عربی صادرکننده نفت (به اختصار اواپک) در ۹ ژانویه ۱۹۶۸ (۱۹ دی ۱۳۴۶) توسط سه کشور کویت، لیبی و عربستان سعودی در بیروت تأسیس شد. این سازمان با هدف همکاری میان کشورهای عربی در صنعت نفت و یکپارچگی اقتصادی و انرژی پا گرفت. مقر آن در کشور کویت تعیین شده است.با خروج امارات، تعداد اعضای اواپک از ۱۰ کشور به ۹ کشور کاهش یافته است. اعضای فعلی این سازمان عبارتند از: عربستان سعودی، کویت، لیبی، قطر، بحرین، عراق، مصر، سوریه و الجزایر. امارات پس از نزدیک به ۶ دهه حضور فعال در این نهاد عربی، اکنون از جمع اعضای آن خارج شده است.
خروج دوم؛ تقابل با هماهنگی منطقهای
این سومین خروج پررنگ امارات از یک نهاد مهم نفتی در کمتر از یک هفته است. ابوظبی پیشتر در ۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت) از خروج خود از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و ائتلاف اوپکپلاس خبر داده بود. تحلیلگران بر این باورند که انگیزه اصلی امارات از این خروجهای دوگانه، کسب انعطاف بیشتر برای افزایش تولید نفت خود بدون پایبندی به سهمیههای تعیینشده است؛ چراکه این کشور با سرمایهگذاری ۱۵۰ میلیارد دلاری (۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷) و با تکیه بر ذخایر اثباتشده ۱۱۱ میلیارد بشکهای، قصد دارد ظرفیت تولید خود را از ۴.۸۵ میلیون بشکه کنونی به ۵ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۷ برساند.کارشناسان حوزه انرژی این اقدام را نه فقط یک گام فنی، که یک پیام سیاسی آشکار از سوی ابوظبی ارزیابی میکنند؛ پیامی که گویای اولویتدادن به منافع ملی مستقل (و چه بسا هماهنگ با راهبرد آمریکا و اسرائیل) بر هرگونه هماهنگی جمعی عربی و منطقهای است
ذهنیت استقلال، چالش تعارض منافع
اقدام امارات در حالی صورت میگیرد که جنگ ایران و جبهه غرب در منطقه به سرعت در حال تغییر معادلات است. ابوظبی که میزبان پایگاههای نظامی آمریکا بوده و در محور مقابل تهران قرار گرفته، اکنون با این پرسش اساسی روبهروست که آیا استقلال در سیاست نفتی بدون تأمین امنیت مسیرهای صادراتی امکانپذیر است؟ برخی کارشناسان معتقدند تا زمان ادامه جنگ و ناامنی در خلیج فارس، امارات چه عضو اوپک باشد و چه نباشد، عملاً قادر به افزایش چشمگیر صادرات نفت خود نخواهد بود و تجهیزات و تأسیسات نفتی آن در صورت هرگونه تنش نظامی جدید در تیررس قرار خواهند گرفت. به این ترتیب، رویای افزایش تولید برای امارات، شاید بیش از آنکه یک فرصت باشد، به یک چالش راهبردی تبدیل شده است.
منبع خبرگزاری فارس
لینک کوتاه
برچسب ها
ناموجود
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0